onsdag 25. april 2012

Romanalyseoppgave

Forrige uke hadde vi en oppgave som gikk ut på å analysere Lillestrøm bussterminal og Lillestrøm togstasjon. Jeg var på gruppe med Rebecca og Karoline, noe som funket veldig bra. Vi ble ferdige første dagen og kunne ta langhelg fra torsdag :D

I videoen under ser du bilder vi tok og litt tekst. ENJOY

(Trykk på bildet for å se videoen!)





Slenger med resten av fremføringen også! her er det vi fremførte:


Romanalyseoppgave


Fuksjon: Alle typer mennesker skal kunne bruke både togstasjonen og busstasjonen. Bussterminalen er bedre tilrettelagt for alle grupper, også de med funksjonshemming. Busstasjonen har til og med informasjonsplate med blindeskrift og tale for de med svekket syn. Togstasjonen har en bratt “bakke” nedover som kan være vanskelig for de med rullestol eller andre problemer med ben/rygg. Den har i midlertid en heis som man kan bruke.
Rommene skal kunne dekke alles behov for transport. Det skal være lett for alle å benytte seg av buss og tog.

Besrivelse av rommene:

Førsteinntrykk: Togstasjonen er grå og trist. Busstasjonen er bedre men kunne vært enda finere og mer farger. Togstasjonen er litt for industriell i stilen, selv om de har malt hvert tak ved hver plattform i forskjellig farge. Man legger ikke merke til det fordi det er på det høyeste punktet i taket. De har bare malt med de fargene på noen får steder, og størstedelen av taket er grått og mørkt. Bussterminalen er lysere og luftigere fordi de bruker alt lyset som kommer inn fra de store vinduene fra begge sider. Taket på busstasjonen er mye bedre fordi de har brukt lange tynne “planker” i taket. Taket er også buet på hver plattform og i og med at taket er i lyst tre, virker taket større.

Arkitektur: Togstasjonen er en blanding av Art Deco, industriell og funksjonalisme. Art Deco finner vi i de forskjellige formene. Vi ser både buer, kvadrater, trekanter og rektangler. Vi kan se at togstasjonen er industriell på all muren og sementen på veggene. Funksjonalisme er det ikke mye av, men de store vinduene i taket er moderne. Bussterminalen er litt Art Deco men mest funksjonalistisk. Vi kan se Art Deco’en på alle formene. Det er buede tak, rektangulære potteplanter, avlange mursteiner i forskjellige farger og kvadratiske vinduer. Funksjonalismen vises i de store vinduene, den store plassen på gulvet, minimalistisk innredning og det enkle taket.

Fargebruk: togstasjonen går det mest i grått, med unntak av de fargede takene ved inngangene til plattformene. Bussterminalen er mer fargerik. Der bryter de opp de brune mursteinene med røde og gule høyglansede fliser innimellom. De har også lys “panel” i taket i kontrast til de grå og brune veggene. Ved sitteplassene er det store potteplanter med store grønne planter i, som også tilfører farge.

Innredning: På togstasjonen er det ikke mye innredning. Det er billettautomater og telefonkiosker på veggene, i tillegg til valutaveksler, billettluke med betjening, en Joker-butikk og to Narvesenkiosker. Det er fire runde sittegrupper ved inngangen og en ved hver plattform inne. Oppe på plattformene ute, er det benker. På bussterminalen er det benker ved hver busstopp, planter ved hver benk, mange klokker så det er lett å se uansett hvor du er og skjermer med busstider.

Orientering: På togstasjonen er det ganske dårlig skiltet. Det er ikke noe som leder reisende i retning Lillestrøm sentrum. Det er også veldig dårlig skiltet til toaletter. Det burde vært en stor oversikt over alle tidene som det er på busstasjonen. Bussterminalen er betydelig bedre skiltet. Der er det oversikt over alle tider både for blinde og på vanlig display. Det er også skilt over hver eneste benk som viser hvilken buss som kommer til hvilken tid.

Venteplasser: Det er bare noen runde sittegrupper med plass til 5-6 personer på togstasjonen. Oppe på plattformene er det benker men det kan bli kaldt om vinteren. Det er bedre på bussterminalen. Der er det (som nevnt tidligere) benker ved hver busstasjon.

Kommunikasjon: togstasjonen snakkes det over høyttaler, og det er skiltet (dårlig). NSB har en skranke som er oppe på dagtid med fagfolk som står klare for å hjelpe deg! Du kan også kjøpe billetter der. På bussterminalen er det en informasjonsskranke som er oppe på dagtid. Det er også som nevnt tidligere en informasjonstavle for blinde. Det er skiltet over hver benk og store informasjonstavler som gjør det lett for alle å finne frem.

Hva er gjort for å skape romfølelse?: togstasjonen er det ikke gjort så mye. Det er store vinduer ved inngangene og malt i forskjellige farger i taket ved utgangene til plattformene. På bussterminalen er det mye mer vinduer og lys farge i taket som gjør at det virker varmere og lysere. Det er også mye planter der.

Hva er gjort for å skape variasjon?: Det er forsøkt å skape variasjon på togstasjonen ved å male taket i forskjellige farger. Bortsett fra det er det ikke noe annet som gir noe inntrykk av variasjon. Det er mer variasjon på bussterminalen med flisene på veggene i rødt og gult. Murstein på veggene og “planker” i taket er en fin kontrast.

Hva er gjort for å skape helhet og sammenheng?: Mye mur og sement på togstasjonen. På bussterminalen er det gjort en bedre jobb. Der er det brukt samme materiale på benkene som i taket. Det er også planter som gjør inntrykket mer hjemmekoselig og ikke så klinisk.

Er det noe som bør/kunne forandres?: Det burde vært flere sitteplasser på togstasjonen. Det burdet vært bedre skiltet, du vet f.eks ikke hvilken vei du skal gå hvis du er ny i byen. Mer fargebruk, det blir kjedelig der. TV-skjemene er også ganske små, og veldig vanskelig å forstå spesielt for svaksynte. På bussterminalen kunne man hevet plattformene til busshøyde så det blir lettere for rullestolbrukere å komme seg på bussen. Informasjonsskranken kunne vært mer synlig med farger og det kunne vært skiltet til den.


Informasjon om togstasjonen:
- Den bygningen som brukes i dag er tegnet av Arne Henriksen og åpnet i 1998.
- Stasjonen ble åpnet med Hovedbanen i 1854. Lillestrøm stasjon ligger ved Hovedbanen, Gardermobanen og Kongsvinger.
- I forbindelse med åpningen av Kongsvingerbanen i 1862 ble stasjonsanlegget konsentrert til østsiden av Nitelva.
- Lillestrøm stasjon er 20,95 km fra Oslo og 109 moh.
- Alle tog stopper ved denne stasjonen, både Flytoget (som har dette som eneste stoppested mellom Oslo og Gardermoen), fjerntog og en rekke lokaltog (både gjennom Romeriksporten og langs Hovedbanen).


Informasjon om bussterminalen:
- Arkitekten er Petter Bogen, og ble bygget i 1998.
- Den gamle og de nye stasjonsbygningene representerer ulike byggeprinsipp. Konstruksjonene veksler vakkert og enkelt på den nye bussterminalen i Lillestrøm.
- I 1999 fikk Lillestrøm bussterminal Statens Byggeskikkpris. Juryen argumenterte med at Lillestrøm noen år tidlige ble kåret til Norges styggeste by, men klarte så å ta seg opp med den flotte bussterminalen. De sa at “Busstasjonen er, i norsk sammenheng, gitt en eksepsjonell høy kvalitet i utforming og utførelse. De krumme og spennarmerte betongskallene - bygget som selvstendige, fleksible enheter - danner klassiske hvelv og skaper en rolig, nærmest malerisk stemning.”





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar